5 saker att tänka på när du ska ge bort ett par byxor

Byxor är historiskt sett en manlig klädessymbol, men sedan ett hundratal år tillbaka har som tur är även kvinnor fått ”rätten” att använda detta plagg. Och tur är väl det, för byxor är ett plagg som är både funktionellt och kan varieras in i det oändliga. Det finns idag modeller för alla stilar, i alla färger och alla möjliga olika material. Med andra ord finns det också alla möjligheter till att hitta en lyckad present i byxform! Eftersom fältet är så pass stort, och valet av modell och storlek kan vara lättare sagt än gjort, gör du klokt i att först läsa våra smarta tips nedan.

  1. ”Ett par byxor” är ett minst sagt diffust begrepp. Börja med att bestämma vilken slags funktion plagget ska fylla: vill du ge bort byxor som ska användas vid lite finare tillfällen, eller kanske ett par mjuka mysbrallor att hoppa i när man kommer hem från jobbet?
  2. Gå efter mottagarens personliga stil när du väljer modell och material. Ett par raka manchesterbyxor gör förmodligen succé hos personen som hänger på jazzklubb och röker pipa, men kanske inte lika mycket hos sportbruden. Omvänt gäller också: leggings går hem hos den trendiga tonåringen, men knappast hos den prydliga karriäristen.
  3. Ta gärna med ett par byxor ur mottagarens garderob. Hittar du sedan ett par som tycks passa i midjan men inte på längden, överväg att låta en skräddare lägga upp de sista centimetrarna nedtill.
  4. Jeans är en klassiker som aldrig går ur tiden! De finns som skinny, boyfriend fit, bootcut, high waist… Viktigt att tänka på är att de ofta kan töja sig en aning med tiden, så satsa hellre på en lite för liten storlek än en något för stor.
  5. Sist men inte minst: glöm inte bort att det på loppis och second hand finns mängder av snygga och trendiga byxor, till priset av en halv kopp kaffe! Här kan du verkligen ta ut svängarna eftersom förlusten inte blir stor om du skulle råka pricka fel med din present.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *