5 saker att tänka på när du ska ge bort läppstift

läppstiftNär vintern härskar över vårt nordliga land, och de timmar vi får av dagsljus kan räknas på ena handens fingrar, det är då vi känner oss som allra mest glåmiga. Solbrännan från augusti har bleknat sedan länge, och tiden till dess att vårsolen kikar fram känns oändligt lång.

Mitt i denna kyla och tristess finns det få saker som livar upp med så enkla medel som ett läppstift kan göra. Lite färg i ansiktet lyfter den allra blekaste nuna, och gör därmed susen för humöret. Kort sagt – ett läppstift blir en mycket uppskattad present av din säsongsdeppiga väninna/flickvän/syster!

  1. Klura en stund på vad för slags stil din vän har, och anpassa läppstiftets ton därefter. Det innebär en viss skillnad beroende på om hon är en vild partytjej med tatueringar, eller en mysig bullmormor som helst påtar i trädgården.
  2. Specificera också gärna för dig själv, innan det att du traskar iväg till affären, om läppstiftet är tänkt att användas snarare till vardags eller till fest. Tror du att mottagaren kommer att bära det i skolan eller på jobbet, passar en lite skirare konsistens men med god hållbarhet. Är det mest sannolikt att läppstiftet kommer plockas fram till fest kan en mattare och djupare ton passa bättre.
  3. Se till din väns hudfärg för vägledning i valet av nyans. Har hon en hudton som drar åt gult, passar ett läppstift som går i varmt röda eller bleka toner bäst. Går hennes hy snarare i rosa fungerar rosa och klassiskt röda toner fint. Till en mörkare hy passar starka färger som magenta eller lila perfekt!
  4. Välj en speciell formula att leta efter i läppstiftshyllorna. Idag finns inte bara klassiska stift utan även stift med glansfinish eller i ”tuschformat”.
  5. Ett riktigt hållbart läppstift är inte alltid det lättaste att hitta. Vill du underlätta en lyckad makeup för din väninna/käresta, komplettera gåvan med material till förarbete i form av en matchande läppenna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *